Jeopolitik gerilimler etkisinde lojistikte Türkiye yeni rota olabilir

Jeopolitik Riskler ve ABD Dış Ticaret Politikalarının Lojistik Sektörüne Etkisi

Orta Doğu, Karadeniz ve Asya-Pasifik bölgelerinde yaşanan siyasi gerilimler, ABD’nin dış ticaret politikalarıyla birleşerek lojistik sektöründe maliyet ve güvenlik sorunlarını artırıyor.

Jeopolitik risklerin yükselmesi, taşımacılık rotalarını ve tedarik zinciri planlamalarını doğrudan etkiliyor. Karadeniz’deki çatışmalar, Kızıldeniz’de artan saldırılar ve Tayvan çevresindeki tansiyon, lojistik sektöründe maliyetleri artırırken deniz yolu taşımacılığında rota değişikliklerini zorunlu hale getiriyor.

ABD Başkanı Donald Trump’ın ek gümrük vergileri uygulamaya koymasının özellikle Çin ile ticaret hacmini daralttığı biliniyor.

Bu durum, sadece ihracatçıları değil, küresel taşımacılık firmalarını da etkiliyor. Ticaret hacminde yaşanan düşüş, konteyner taşımacılığından hava kargoya kadar birçok alanda kapasite kullanım oranlarını düşürüyor.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, küresel gelişmeler ve jeopolitik çalkantıların küresel tedarik zincirlerini derinden etkileyerek dünyayı jeoekonomik parçalanmaya sürüklediğini ifade ediyor.

Jeopolitik risklerin artmasının, küresel lojistik zincirlerini değişime ittiğini belirten Engin, bu durumun yeni ticaret rotalarının oluşturulmasına ve hizmet üreticilerin yatırımlarını gözden geçirmesine yol açtığını vurguluyor.

Lojistik sektörü, kriz anlarında hızla adapte olabilme yeteneğiyle biliniyor. Sektörün, kriz anlarında esnek davranması sürdürülebilirliği açısından büyük önem taşıyor.

Ülkeler arasındaki ticaret savaşlarının lojistik sektöründe maliyetleri artırma riski taşıdığına dikkat çeken Engin, bu durumun deniz ticaretinin rotasını değiştirebileceğini ifade ediyor.

Avrupa’nın Yeni Rotası Türkiye Olabilir

ABD Başkanı Trump’ın ekonomik hamlelerinin dünya ticaretini etkilediğini belirten Engin, ticaret savaşlarının yeni bir döneme işaret ettiğini ifade ediyor.

Trump’ın açıkladığı ek gümrük vergilerinin özellikle Çin’e karşı atılan sert hamleler olduğunu vurgulayan Engin, bu durumun deniz ticaretinde maliyetleri artırma riski taşıdığını belirtiyor.

Küresel lojistik sektöründe ticaret yollarının ve deniz trafiğinin yeniden yapılandırılmasının beklendiğini söyleyen Engin, Türkiye’nin Avrupa için yeni bir rota olabileceğine dikkat çekiyor.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, Türkiye’nin jeopolitik konumu sayesinde doğu ile batı, kuzey ile güney arasında köprü görevi gördüğünü ifade ediyor.

Aras, Türkiye’nin Orta Koridor üzerindeki coğrafi konumunun Avrupa, Orta Asya ve Çin arasındaki en hızlı ve ekonomik kara yolu güzergahını oluşturduğunu belirtiyor.

Türkiye’nin bölgesel gelişmelerle uyumlu bir şekilde Orta Asya ve Orta Doğu ile entegrasyonunu güçlendirdiğini belirten Aras, ülkenin küresel lojistik alanında daha etkin bir rol oynamasının hedeflendiğini söylüyor.

Türkiye’nin tedarik ve lojistik üssü olarak sunduğu avantajların, AB’deki işletmeler için önemli fırsatlar yaratabileceğine değinen Aras, ülkenin uzun vadede avantaj sağlayabileceğini belirtiyor.

Related Posts

İnternet alışverişinde yeni dönem! Kargo ücreti, iade süreci ve cayma hakkında önemli değişiklikler…

Ticaret Bakanlığı tarafından Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nde tüketici lehine yeni düzenlemeler yapıldı. Buna göre kargo ücreti, iade süreci ve cayma hakkı gibi birçok alanda değişiklikler yaşanacak. İşte ayrıntılar…

Letonya üretici enflasyonunda dikkat çekici düşüş

Letonya Merkez İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan verilere göre, üretici fiyat endeksi Nisan 2025’te geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1 arttı. Bu oran, Mart ayında aşağı yönlü revize edilen yüzde 1,3’lük artışın altında kaldı. Böylece ülkede …

İmalatçı KOBİ’lere 30 milyar liralık yeni destek paketi

İmalatçı KOBİ’lere 30 milyar liralık yeni destek paketi

En düşük emekli maaşı ve asgari ücrete ara zam yapılacak mı? İşte kulislerde konuşulanlar

Temmuz ayında açıklanacak 6 aylık enflasyon oranı, emekli maaşlarına yapılacak zammı belirleyecek. En düşük emekli aylığına da aynı oranda artış yapılması öngörülüyor. İlk altı aylık enflasyonun yaklaşık yüzde 18 olacağı tahmin ediliyor. Öte yandan, 22 bin 104 lira olan asgari ücrete ara zam yapılıp yapılmayacağı ise haziran ayında netlik kazanacak.

Spot piyasada elektrik fiyatları (22 Mayıs 2025)

Spot piyasada bir megavatsaat elektriğin fiyatı, yarın için en yüksek 3 bin 400 lira, en düşük 1399 lira 99 kuruş olarak belirlendi. Enerji Piyasaları İşletme AŞ verilerine göre, spot elektrik piyasasında işlem hacmi bugün düne göre yüzde 0,3 artarak …

Bayram ikramiyesi ödeme tarihi: Dul ve yetimlere hisse oranında ödeme yapılacak

Temmuz maaş artışları öncesinde emeklilere 4 bin TL olarak belirlenen Bayram ikramiyesi 2 Haziran’a kadar ödenecek. Hayatını kaybeden emeklilerin dul eş ve çocuklarına maaşlardan aldıkları hisse oranında ödeme yapılacak.